Belka
Czwartek, 25 Kwietnia 2024   imieniny: Marek, Jarosław, Wasyl
Rejestracja Witaj: Gościu, Zaloguj się
 
Belka
 
 

Polska stanie się elektromobilna

Data publikacji: 2018-05-18, Data modyfikacji: 2018-05-18
A A AWydrukDrukuj  
 
Polska stanie się elektromobilna

Od czasu ogłoszenia Strategii na Rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju elektromobilność stała się jednym z głównych tematów w przestrzeni publicznej. Zagadnień związanych z tym sektorem nie mogło zabraknąć podczas odbywającego się w Katowicach Europejskiego Kongresu Gospodarczego.

Przedstawiciele administracji publicznej oraz przedsiębiorcy w kilku różnych panelach omawiali kwestie związane z osiągnięciami w dziedzinie elektromobilnoci i barieramib stojącymi przed popularyzacją napędu elektrycznego. Wiele podmiotów państwowych oraz prywatnych zaangażowało się w rządowy Plan Rozwoju Elektromobiloci. Spółki energetyczne sfnansowały powstanie podmiotub który nadzorować będzie prace związane z powstawaniem polskiego samochodu elektrycznego. Narodowe Centrum Badań i Rozwoju koordynuje projekty obejmujące transport publiczny. Natomiast koncerny paliwowe prowadzą prace związane z rozwojem sieci ładowania. Wszystko zmierza w odpowiednim kierunku. Ostatnie dwa lata to intensywny okres opracowywania planu popularyzacji napędu elektrycznego. W tym czasie powstała duża liczba instytucji i konsorcjówb które wspomagają ambitne plany rządu ogłoszone przez Premiera Mateusza Morawieckiego. Jednak przed elektomobilnocią jawią się również bariery i przeszkodyb które mogą zahamować jej rozwój. Jednym z kluczowych wyzwań dla branży jest zwiększenie dostępnoci baterii elektrycznych. – To jedna z ważniejszych kwesti związana z rozwojem elektromobilności. Konstrukcja baterii wymaga specyfcznych surowców, takich jak lit czy kobalt. Międzynarodowe korporacje zapewniają sobie złoża tych surowców, co wpływa na kształtowanie się cen. Polska również powinna poczynić odpowiednie kroki w celu zagwarantowania sobie stałych dostaw tych surowców przyznaje Tomasz Wołk-Jankowski, Prezes BMZ Poland.

Podczas debat wielokrotnie wskazywano na wodór jako doskonałe uzupełnienie elektrycznoci. Napęd wodorowyb podobnie jak elektrycznyb jest całkowicie bezemisyjnyb dlatego może wspierać działanie baterii elektrycznych bez negatywnego oddziaływania na rodowisko. W opinii ekspertówb elektrycznoć w motoryzacji to etap przejciowyb który prowadzi do popularyzacji włanie tego surowca jako kluczowego rodzaju napędu. Rolę wodoru podkrelił również podsekretarz stanu w Ministerstwie Energii, Michał Kurtyka.

- Chcemy stworzyć swoistą masę krytyczną, instytucji badawczych i przedsiębiorstw przemysłowych, które byłyby zainteresowane produkcją wodoru jako paliwa dla transportu oraz opracowaniem technologii ogniw wodorowych. Prowadzimy prace analityczne, które pozwolą odpowiedzieć już pod koniec tego roku, jak ma wyglądać gospodarka wodorowa w Polsce w perspektywie krótszej - pięć lat, i dłuższej – na przykład za piętnaście lat.

W dyskusji nad obecnym stanem oraz perspektywami segmentu elektromobilnoci często odwoływano się do energetykib mającej przecież bezporedni wpływ na rozwój tego rynku. Prezentowano kilka wizji rozwoju polskiego mikstu energetycznegob rozważając wykorzystanie magazynów energii. Stanowią one doskonałe wsparcie dla odnawialnych źródeł energiib które zyskują w Polsce coraz większą popularnoć.

Do 2030 roku wskaźnik ten ma osiągnąć poziom 30-35 procent, a w 2050 roku wzrosnąć do 50 procent. Sieć będzie potrzebowała pomocy ze strony magazynów energii – oznajmiła Emilia Głozak, starszy specjalista w departamencie innowacji i rozwoju technologii Ministerstwa Energii.

Zwracano również uwagę na bardzo istotny problemb jakim jest niespójna defnicja magazynów energii w polskim ustawodawstwie. Krzysztof Kochanowski, wiceprezes zarządu i dyrektor generalny Stowarzyszenia Polskiej Izby Magazynowania Energii (PIME) twierdził: Magazyny energii są inaczej defniowane w ustawie o OZE, elektromobilności i jeszcze inaczej w ustawie o rynku mocy. To implikuje pewne problemy. Jeżeli w ustawie o rynku mocy magazyn jest traktowany jako jednostka wytwórcza to z automatu jest taryfkowany podwójnie, a magazyn nie jest jednostką wytwórczą. To jest urządzenie, które pobiera i oddaje energię elektryczną.

Odpowiednie ustawodawstwo jest kluczowe dla dalszego rozwoju tego segmentub bezporednio wpływając na kształt nie tylko samej elektromobilnocib ale także całej energetyki. Popularyzacja magazynów energii może stworzyć zupełnie nowe możliwoci dla osób posiadających samochody elektryczne i korzystających z sieci energetycznej. Warto pamiętać o tymb że po wprowadzeniu w Polsce rynku mocyb możliwe będzie nie tylko czerpanie elektrycznocib ale także dostarczenie jej do sieci. Dzięki magazynom energii będziemy mogli gromadzić generowaną przez OZE energięb a jej nadwyżki sprzedać na kształtującym się rynku. Podobne rozwiązanie może być stosowane w przypadku samochodów elektrycznych. Po zastosowaniu odpowiedniego wyposażenia możliwe jest przesyłanie i pobieranie energii bezporednio przez pojazd. Umożliwia to technologia Vehicle-to-grid (V2G). Aby móc korzystać z takich możliwoci konieczne jest wyposażenie pojazdu w specjalne złącze np. CHAdeMO. Po jego zastosowaniu nasz pojazd może przekazywać zgromadzoną energię do sieci elektrycznej.

Elektromobilność otwiera nam wiele drzwi, które dotychczas pozostawały zamknięte, zmienia życie w wielu aspektach. Wystarczy spojrzeć na to, ile innowacji i rewolucyjnych rozwiązań wytworzono na potrzeby popularyzacji napędu elektrycznego. Jest to zarazem zagadnienie, które dotyka wielu branż, takich jak motoryzacja, zarządzanie miastem, ekologia, energetyka, czy IT - podsumowuje Tomasz Wołk-Jankowski, Prezes BMZ Poland.

Popularyzacja napędu elektrycznego to nie tylko szansa na pobudzenie innowacyjnoci polskiego przemysłub ale również perspektywa dynamicznego rozwoju dla innych dziedzin gospodarki. Podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego moglimy przekonać się o tymb jak wiele stwarza ona możliwoci – zarówno dla biznesub jak i samego społeczeństwa

, Źródło artykułu: Świeża Bazylia
 
Komentarze
Brak komentarzy, Twój może być pierwszy!
Autor:
Kod z obrazka:
Puste pole z komentarzem
Puste pole z podpisem
Wyszukaj
 
Kreska
Dodaj artykuł
 




Brak sond
 
Newsletter
Bądź na bieżąco z nadchodzącymi imprezami. Zapisz się na bezpłatny newsletter.
 
 
 
 

Zgłoś uwagi - uzupełnij wszystkie pola